Esmee & Sigrid op reis door Zuidoost-Azië

Op de scooter en de boot door Noord-Vietnam!

Hoi allemaal!

Wat hebben we alweer veel meegemaakt zeg sinds mijn laatste blog! Ik eindigde met het vooruitzicht van de nachttrein, nou dat viel helaas nogal tegen haha
Wink
We hadden de trein bijna gemist omdat we veel te relaxed in een restaurantje zaten (gelukkig konden we het eten ook als take-away krijgen) dus er was weer een sprintje nodig om nog op tijd in de trein te kunnen springen. De gangen waren zo smal dat m'n tas steeds bleef steken en bovendien werden we verwelkomd door een zeer beschonken en handtastelijke Vietnamees met een fles whisky onder z'n arm. Toen we bij onze 'coupe' kwamen was het echt even schrikken, jeetje wat krap in vergelijking met Thailand! We sliepen met 6 man, Sieg en ik in de bovenste bedden, en ik kon niet recht staan of zitten. Dus liggend gegeten en maar gaan slapen! Het sliep best lekker dus we baalden wel toen de conducteur ons al om half 5 de trein uitgooide.
Daar stonden we dan, net wakker en midden in de chaos van Hanoi! Eerst maar even Vietnamees ontbijten met Pho (noodlesoep) en toen op zoek naar een hostel. We vonden een geweldige plek, 5$/nacht voor een lekker bedje in een 8-persoonskamer, een hete douche, gratis ontbijt, gratis wifi en computers en gratis bier van 19-20 uur, en dat bovendien midden in het centrum
Laughing
Na het rustige bergdorpje Sapa was Hanoi wel een cultuurshock hoor! De hoeveelheid scooters is gigantisch, alles en iedereen rijdt door elkaar heen en toetert er op los. Stoplichten en zebrapaden zijn schaars, dus oversteken is de eerste keer wel even wennen. Maar als snel werden we er goed in: schietgebedje en dan op een rustig tempo dwars door al het verkeer de straat oversteken, ze gaan wel voor je aan de kant (nouja, dat hoop je dan)
Wink
Tussen alle drukte door lopen dan nog verkoopsters met enorme manden over hun schouders en veel scooters worden gebruikt als vrachtvervoer. We hebben echt alles gezien, van honderden kratten bier en grote zakken cement tot een paar geslachte varkens en tientallen vogelkooien met inhoud! Het oude centrum bestaat uit allerlei kleine straatjes die allemaal hun eigen specialiteit hebben: onder andere de metaal-, speelgoed-, fruitshake-, handdoeken-, groente- en ondergoedstraat. Je kunt er heerlijk eten, gewoon ergens op een plastic stoeltje op straat gaan zitten waar veel locals zitten, die weten meestal wel waar het goed eten is. Menukaarten zijn er meestal niet, dus ik heb geen idee wat we allemaal hebben gegeten, maar onze maag is inmiddels aan alles gewend!
We hebben natuurlijk alle sightseeing gedaan, van tempels en musea tot een 'authentiek' waterpoppen-ballet, maar vooral genoten van het rondlopen door de stad. Onze favoriete plek was de 'beer corner', een straathoek vol met plastic krukjes waar je voor 50 cent met een biertje in je hand het schouwspel op straat kunt bewonderen. Het uitgaan 's avonds was prima te doen ondanks de avondklok, soms komt de politie de tent sluiten, maar dan wacht iedereen om de hoek en gaat het feest na 10 minuten gewoon weer verder
Cool
In het hostel leerden we allemaal mensen kennen om wat mee te gaan eten of drinken, dus een super gezellige tijd! Na een paar dagen zijn we naar Cat Ba gevaren, een eiland vlakbij de beroemde baai Halong Bay. Het weer was helaas niet geweldig, dus de foto's vallen wat tegen, maar het was echt prachtig! We deelden onze kamer met een Nederlandse jongen die we in de bus hadden leren kennen en hebben eigenlijk alle dagen met z'n drieen doorgebracht.
De eerste dag hebben we een scootertje gehuurd en heerlijk rondgereden. Onderweg nog een verborgen ziekenhuisgrot uit de oorlog bezocht en een berg in het National Park beklommen.Er was een festival gaande op het eiland en 's avonds eindigden we in een club vol met feestende Vietnamezen, die het geweldig vonden dat wij gewoon met hen meededen! De dag erna gingen we met een boottocht mee naar Halong Bay, dat was genieten! Heerlijk op de boot met een zonnetje en een frisse wind, dwars door de baai die door UNESCO als werelderfgoed is bestempeld. Om nog dichterbij de eilandjes en verlaten strandjes te komen, stapten we halverwege over op een kayak om een uurtje te peddelen. We hadden het geluk dat er op een van de eilandjes een groep apen aan het spelen waren, die we van dichtbij konden aanschouwen
Laughing
De volgende dag vertrokken we weer naar Hanoi (nog ruzie gehad met een oplichtende taxichauffeur, maar gelukkig geholpen door voorbijlopende Vietnamezen), en om 6 uur in de ochtend vlogen we naar het zuiden van Vietnam: Ho Chi Minh City (beter bekend als Saigon). Na al onze busreizen waren we echt even toe aan een snelle en comfortabele vlucht
Wink
We zijn hier nu al twee dagen, de eerste indruk van de stad: nog drukker en nog veel meer scooters dan in Hanoi, heerlijk zonnig weer en genoeg te doen! Saigon is natuurlijk erg bekend uit de Vietnam-oorlog, maar onze kennis op dat gebied is een beetje beperkt dus hebben we een goed boek gekocht om ons in te lezen.We blijven hier een paar dagen en gaan dan naar Nha Trang, een badplaats waar we eindelijk weer kunnen duiken, super veel zin in!!
Ondertussen is het aftellen begonnen... 3 weken nog maar en dan zit het er weer op
Frown
Ik mis jullie allemaal, maar wat mij betreft zou ik nog wel wat extra maandjes hier in Azie willen rondreizen!

Liefs Esmee
ps. Helaas zijn we in Sapa (heel zachtjes) geslipt met de scooter in de modder, de uitlaat heeft een flinke brandwond op m'n onderbeen achtergelaten (zie foto). Het heeft aardig zeer gedaan, maar ik geloof dat het nu een beetje de goede kant op gaat, dus geen zorgen!

Natas

Wat n verhalen hebben jullie weer zeg!! Over die ontbrekende menukaarten: ik denk dat je t ook allemaal beter niet kunt weten ;)
Die treinreis klinkt nog erger dan de nachtboot naar koh tao, Nouja voor mij viel die wel mee, Sher heeft n ergere nacht gehad haha.
Leuk om alles weer te lezen!! Gelukkig (voor ons)zijn jullie er over 3 weken weer!! :p

Simone

Haha jullie en scooters blijft een gevaarlijke combi zo te zien! Foto's zien er mooi uit.
Geniet nog van jullie laatste weekjes! Tot snel ;)

els ermers

wat een leuk verslag weer !! tussen de foto's die jullie geplaatst hebben zitten een paar echte juweeltjes.
kan je zo een poster van maken. wij wensen jullie nog fijne weken toe.
xx

Mariska

Es ! Wat een géweldige verhalen weer, haha! Ik hoor het je zo allemaal vertellen ... Zo te horen zijn jullie flink aan het genieten, heel goed! En over 3 weken alweer terug? Mennn wat gaat het snel! Dubbel genieten dus! Voor mij duurt het nog maar een weekje :(

Enjoooooy! Dikke kus uit het warme Korsou!

Jolanda Ermers

Meiden, wat een heerlijk spannende verhalen allemaal. Nog heel veel plezier de laatste weken!!!! liefs, Jolanda