Esmee & Sigrid op reis door Zuidoost-Azië

Van zeven miljoen motorbikes naar zon, zee en strand!

Ja daar zijn we weer, snel even een verhaaltje vanuit het heerlijk zonnige Nha Trang!!

Na een paar dagen in de chaos van Ho Chi Minh City / Saigon zijn we met de nachtbus richting de kust van Vietnam gegaan. Daar vermaken we ons nu al bijna een week met luieren op het strand: het is hier ruim 30 graden en de hele dag zonnig! We hebben 2 dagen gedoken en wat was het heerlijk om weer onderwater te zijn! Het onderwaterleven is hier niet heel bijzonder, maar het zicht was prima en we hebben er zeker van genoten. Verder liggen we een beetje op het strand en maken we 's avonds de lokale kroegen onveilig

Cool
Verder is het eten hier fantastisch en neemt ontbijt, lunch en diner dus een groot deel van onze tijd in beslag! We proberen alles uit van de lokale keuken, naast veel verse vis en zeevruchten bestaat dit ook uit kikkers, krokodil, struisvogel en eenden-embryo's
Wink
Haha het was eigenlijk best lekker, maar we kiezen ook wel eens voor een simpele pizza hoor!

Om thuis ook zulke lekkere gerechten op tafel te kunnen zetten, hebben we gisteren een kookworkshop bij een bekend restaurantje gevolgd. Eerst gingen we met onze 'chef' naar de lokale markt om de inkopen te doen. Je kunt je hier niets van voorstellen, het is een gigantische drukke boel en de kraampjes verkopen niet alleen groente/fruit/rijst/eieren maar ook verse vis en vlees. Rob de Geus zou hier niet vrolijk van worden: al het vlees ligt open en bloot op houten tafeltjes, ze werken met blote (ongewassen) handen en de rubbertjes van de kastjes zijn waarschijnlijk niet in top-conditie

Wink
Maar de vis is hier verser dan vers! Een hoop vissen, kikkers en garnalen leven nog en worden ter plaatse gedood. Bij de kikkers moest ik wel even slikken, het vrouwtje sloeg onze kikker in een klap dood en ontdeed het beest vervolgens vakkundig van vel, ledematen en kop met een simpele keukenschaar, dit allemaal in een paar seconden! Maar uiteindelijk waren alle boodschappen binnen en gingen we naar het restaurant om echt te beginnen. Super leuk om een beetje te kokkerellen met z'n allen en het resultaat mocht er zijn (zie foto's)
Laughing
We hebben een receptenboek meegekregen, dus liefhebbers kunnen me altijd opbellen voor een dineetje!

Ook in Saigon hebben we veel en lekker gegeten, al hebben Sigrid en ik unaniem besloten dat de Thaise keuken nog steeds bovenaan ons lijstje staat! Het Vietnamese eten is lekker en veelzijdig, maar de smaken zijn lang niet zo verfijnd als in Thailand.

Ik moet even nadenken wat we in Saigon ook alweer allemaal gedaan hebben, het lijkt alweer zo'n tijd geleden... We zijn in ieder geval begonnen met het museum over de Vietnam-oorlog (hier noemen ze het de Amerikaanse oorlog), dit is toch een van de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis en veel heeft zich in of rondom Saigon afgespeeld. Het museum was indrukwekkend en omvatte een grote expositie met schokkende foto's. Niet alleen van de gebeurtenissen in het verleden, maar ook van alle gehandicapte kinderen die (nu nog steeds) geboren worden door het gebruik van agent orange, de chemicalien die Amerika in grote hoeveelheden over het land heeft verspreid. We zijn ook naar de tunnels in Cu Chi geweest, maar dat was helaas een mega-toeristisch gebeuren. We liepen in een kudde van 30 man (met zo'n sticker op onze borst ter herkenning

Sealed
) achter onze gids aan. We hebben wel de gruwelijke en vooral inventieve vallen kunnen zien die de Viet Cong gebruikten tegen de Amerikanen en we hebben het tunnelsysteem leren kennen. Dit was een bizar uitgebreid netwerk van meerdere lagen tunnels, inclusief keukens en allerlei andere verblijven onder de grond. We konden zelf een stukje door een verbrede tunnel kruipen, gelukkig zijn we niet claustrofobisch maar het was echt heel smal en benauwd. Niet te geloven dat de guerilla's hier soms dagen in verbleven!

We hebben vanuit Saigon ook een dagtour naar deMekong-delta gedaan, een heel vruchtbaar riviergebied in het zuiden van Vietnam. Normaal zijn we allergisch voor de georganiseerde tours en regelen we alles zelf, maar in verband met m'n been wilde ik liever niet teveel lopen en leek dit een mooie oplossing. Op wat toeristische tussenstops na, was het echt een hele leuke dag! We hebben gevaren door allerlei kleine kanaaltjes en geproefd van alle lokale specialiteiten (onder andere: fruit in alle soorten en maten, honingthee, bananenrum en slangenwijn). Als lunch kregen we verse loempia's (dus geen frituur) gemaakt van de Elephant Ear-fish, een vis die alleen in deze regio voorkomt. De terugreis per speedboot was super!

Na dit ontspannende dagje in de rustiek van de Mekong, was het wel weer even wennen bij terugkomst in Saigon! Ik heb een paar foto's gemaakt, maar het is heel moeilijk om een goede indruk te geven van de drukte hier, het is onvoorstelbaar! De Vietnamezen noemen het niet voor niets motorbike-city, er rijden zo'n 7 miljoen scooters door de stad! Het is geweldig om hier naar te kijken: je ziet de mooiste vrachtladingen voorbij komen en de Vietnamezen zijn erg bedreven in de meest bizarre inhaalmanouvres, waarbij wij ons hart weleens vasthouden

Wink
We hebben genoten van dit schouwspel, maar het was toch wel erg lekker om een beetje bij te komen met zon, zee en strand in Nha Trang! We zijn nu weer helemaal fris en fruitig en vertrekken morgen richting Cambodja. En we hebben geluk, want 14 april is het daar Oud&Nieuw, dat beloofd een mooi feestje te worden!
Laughing

Veel liefs van Esmee

Natas

Yeah weer de eerste :p haha. Ik wil graag n keertje genieten van jullie kookkunsten, zolang t geen platgeslagen kikkers zijn!!! Omg wat zijn jullie stoer, niet alleen alle 'enge' dingen zoals hoog in de bomen aan n dun kabeltje hangen maar ook al dat rare eten proeven haha!! Jullie zouden met gemak fear factors winnen!! De drukte met de scooters enzo klinkt herkenbaar, denk dat Jaka daar niet aan onder doet. Veel plezier in Cambodja!! Snel jaar was dat voor jullie ;) nu alweer oud&nieuw vieren. Dikke kus

Natas

Heb inmiddels ook de foto's gezien en dat ziet er niet verkeerd uit!! Heerlijk zon strand natuur en eten, wat wil je nog meer?! Vind die gangen wel echt claustrofobisch, dat zou ik echt niet durven denk ik!!

Roxanne

Hee liefie! Wat een geweldige verhalen en foto's zeg.... Zo te zien hebben jullie een geweldige ervaring daar!! Het zit er alweer bijna op toch?? Ben benieuwd naar de verhalen en weer erg leuk om je te zien!! Geniet nog even daar en tot snel...

Dikke kus Rox

Sheryl

Dames! Klinkt allemaal geweldig :) ben benieuwd hoe oud&nieuw in Cambodja gevierd is :P haha
maar ik had me aangemeld om een mailtje te krijgen wanneer er nieuwe verhalen zouden geplaatst worden... Is er ergens wat verkeerd gegaan :( maar heb nu wel een ochtendje mooie verhalen kunnen lezen! haha

heel veel plezier nog! En ben benieuwd wat voor ranzige dingen jullie nog meer gaan eten :P haha respect daarvoor, bikkels!

xxx