Esmee & Sigrid op reis door Zuidoost-Azië

Tempels, tempels en een douchegordijn!

Hoi allemaal!

Terwijl ik dit zit te typen, tellen onze laatste uurtjes in Cambodja alweer af

Frown
. Vanavond gaan we nog een leuk feestje bouwen en morgenochtend stappen we in de bus richting Bangkok, zo'n 10 uur hier vandaan. In Bangkok hebben we dan nog wat tijdvoor eten, shoppen en een massage voordat we in het vliegtuig richting Nederland stappen!

Na onze relaxte tijd in Sihanoukville en op het eiland, zijn we vorige week naar de hoofdstad van Cambodja (Phnom Penh) gereisd. Het is een grote miljoenenstad zoals we al vaker tegenkwamen in Azie, maar het verschil met de grote steden in Vietnam en Thailand is de duidelijk zichtbare armoede hier. De straten rondom het paleis en de overheidsgebouwen zijn ontzettend mooi, maar daarbuiten is het een vieze en armoedige bedoening. Al het afval wordt gewoon in de goot verzameld en 's nachtswerden we danook regelmatig opgeschrikt doorgrote ratten die hier een prima leven hebben! Bovendien zijn er ontzettend veel prostituees, zowel mannelijk als vrouwelijk, die 's avonds de straten onveilig maken.

Helaas werd Sigrid ziek (buikklachten en koorts) en kon ze de stad niet verder verkennen. Ikheb toen samen met drie Canadezen die ik nog kende uit Vang Vieng,een tuktuk gehuurd omnaarde Tuol Sleng gevangenis en de Killing Fields te gaan.In deze gevangenis (S-21) zijn 20.000 Cambodjanen opgesloten en gemarteld ten tijde van de Rode Khmer, daarvan hebben slechts zeven mensen het overleefd. Het merendeel van deze (onschuldige) mensen werd door het wrede regime geexcuteerd enbegraven in massagraven, de zogenaamde Killing Fields. Het bezoek aan deze 2 plaatsen was erg schokkend en indrukwekkend. In de gevangenis hingen de foto's van alle slachtoffers, waaronder vele jonge vrouwen en kinderen. Op de Killing Fields stond een monument waarin alle schedels verzameld werden, en middels een audiotour heb ik een hoop geleerd over de bloedige geschiedenis, die nog niet zo lang geleden heeft plaatsgevonden ('75-'78). In deze 3 jaar dat de communistische Pol Pot hier aan de macht was, zijn er 3 miljoen Cambodjanen omgekomen, bijna een kwart van de toenmalige bevolking! Op de terugweg zaten we alle vier stil in de tuktuk en de afschuwelijke verhalen zitten nog in m'n hoofd!

Toen Sieg weer wat opgeknapt was, zijn we nog naar het Royal Palace en de Zilveren Pagode geweest, maar dat viel een beetje tegen. 's Avonds vertrokken we met de nachtbus naar Siem Reap, de plaats waar we nu nog zijn. Na alle ontberingen op onze reis waren we echt toe aan wat luxe en dus hebben we een prachtige kamer genomen met airconditioning, een bad en zelf een douchegordijn! Jaja, dat hebben we in al die weken niet gezien hier, dus we waren blij verrast

Wink

De eerste twee middagen hebben we lesgegeven aan vrouwen in een dorpje hier dichtbij, geregeld via Spitler School, een Amerikaanse organisatie hier in Siem Reap. Via een collega bij m'n huisartsenstage zijn we hiermee in contact gekomen, en het leek ons heel leuk om te doen! De lessen gingen over hygiene en anticonceptie, twee onderwerpen waar deze vrouwen echt niets van weten. De eerste middag was het best lastig en hadden we een slechte tolk, de tweede middag ging al veel beter en de vrouwen waren erg enthousiast! Het was heel leuk om te doen en mooi om dit project te kunnen steunen

Laughing

Vanochtend zijn we al om 5.00 in de tuktuk gestapt om de tempels van Ankor te bewonderen vanaf zonsopgang, wat een prachtig uitzicht! Ankor is vroeger (9e-15e eeuw) een miljoenenstad geweest met de grootste tempels ter wereld. De ruines hiervan zijn uitgeroepen tot werelderfgoed en behoren in het rijtje van de Chinese muur en de Egyptische pyramides!

We begonnen bij de grootste tempel, de Ankor Wat, een mega indrukwekkend bouwwerk met de oppervlakte van een vierkante km! Daarna reden we naar Ankor Thom, een groot complex met onder andere de beroemde Bayon-tempel, waarin 216 gezichten zijn verwerkt. Toen de Tha Prohm, een jungle-tempel die is gebruikt als decor voor Tomb Raider. De jungle heeft het hier overgenomen en overal groeien dikke wortels dwars door de muren van de tempel, heel mooi om te zien! Als laatst hebben we Bantaey Srei bezocht, een vrouwentempel die vooral bekend is om de verfijnde versiering. Al deze tempels waren heel interessant om te bezoeken, maar we waren wel heel blij dat we weer richting onze airco-kamer konden! Het is hier ontzettend heet en het zweet loopt non-stop naar beneden: we hebben zo'n 3 liter water per persoon gedronken zonder te hoeven plassen

Wink

We gaan nu lekker eten en de pubstreet onveilig maken, het is immers onze laatste echte avond!! Cambodja is echt een geweldig land en de mensen hier zijn zo vrolijk en vriendelijk, ik wil hier zeker nog een keer naar terug

Laughing

We zien jullie snel weer in Nederland,

dikke kus!

Natas

Wat zal t voor jullie voorbij gevlogen zijn meiden!! Kan me voorstellen dat de verhalen over de killing fields diepe indruk maken, heftig hoor. Gelukkig ook wat 'gezelligere' dingen gezien. Angkor wat wil ik zeker ook nog n keer heen.
Zo te horen hebben jullie t super naar jullie zin gehad!! Goeie reis terug!!! Zie jullie snel!! Dikke kus